Just another free Blogger theme

Follow us

Rabu, 11 Januari 2023


 السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Rasa diri sangat kurang ilmu dan byk ayat quran yang perlu ditadabbur, menguatkan ustazah untuk menulis sesuatu untuk diri sendiri dan sahabat sekalian. Akademi Youtuber merupakan satu wahana yg menguatkan ustazah untuk terus belajar dan berkongsi dalam blog selepas ustazah menuntut ilmu Youtuber. Terima kasih Akademi Youtuber. Untuk permulaan, ustazah terpanggil untuk berkongsi tentang perkataan al-Quran yang sangat indah dan penuh dengan i'jaz yang ustazah namakan "KASYFUL LUGHATIL QURAN". In sya Allah ustazah akan cuba buat secara bersiri. Segala kesilapan dalam penulisan, ustazah mengharapkan teguran dan komen yang membina daripada sahabat-sahabat. Jom kita tadabbur quran.


*APAKAH PERBEZAAN ANTARA* 

*Maghfirah (مغفرة)*

DAN  

*'Afuww (عفو)?*


 *Maghfirah*: adalah untuk Allah memaafkan kamu atas dosa yang dilakukan, tetapi dosa itu masih didaftarkan pada kitab (buku catatan amal) kamu.  Maghfirah adalah pengampunan Allah atas dosa kamu tetapi pada Hari Penghakiman itu akan dituliskan pada catatan kamu, Allah akan bertanya kepadamu tetapi Dia tidak akan menghukum kamu kerana itu.

 *'Afuww*: adalah untuk Allah memaafkan kamu atas dosa dan menghapusnya dari kitab kamu seolah-olah dosa itu tidak pernah  dilakukan. 'Afuww adalah pengampunan Allah atas dosa kamu, ia akan dihapuskan sepenuhnya dari rekod kamu dan Allah tidak akan bertanya kepadamu tentangnya pada Hari Penghakiman.

 *Inilah sebabnya mengapa Rasulullah SAW bersabda yg maksudnya, "ini adalah doa terbaik untuk dimohon pada Lailatul Qadr".*

*"Allahumma innaka 'afuwwun tuhibbul 'afwa fa'fu 'anni"*

*(اللهم انك عفو كريم تحب العفو فاعف عني)*

 (H.R Ahmad, Ibn Majah, dan Tirmizi)


 *"Ya Allah, Engkaulah Yang Maha Pengampun, dan Engkau suka memaafkan, maka ampunilah aku."*

 Oleh itu pastikan anda membaca do'a ini sepanjang masa dan seberapa banyak yang anda boleh.  Buatlah salah satu rutin harian anda terutama dalam bulan Ramadan.


Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Pellentesque volutpat volutpat nibh nec posuere. Donec auctor arcut pretium consequat. Contact me 123@abc.com

0 Reviews:

Catat Ulasan